-آرزوهاي انسان در چه مواردي مستحسن و در چه مواردي مذموم است؟
(0)
-به چه كسي آزاد مي گويند؟(0)
-در جامعه ي امروزي چگونه مي توانيم آزاده باشيم؟
(0)
-معروف است كه بشر مختار و آزاد آفريده شده , و سرنوشت او در دست خود اوست . واو , خود سرنوشت ساز , و طراح نحوه زندگي آينده خود مي باشد . از طرف ديگر قانون وراثت كه از اصول علمي مسلم جهان ما است , به ما مي گويد كه فرزندان نه تـنها وارث مال و صفات ظاهري پدران و مادران هستند , بلكه صفات دروني و روحيات خوب و بد آنان را نيز به ارث مي برند , و صفات و روحيات موروثي درسرنوشت آنان كاملا موثر است . چگونه مي توان انسان را در تعيين سرنوشت خود آزاد دانست ؟(0)
-آيا آزادي مستلزم وحدت اديان نيست ؟(0)
-معناي آزادي در اسلام چيست ؟(0)
-نظر اسلام درباره آزادي عقيده چيست ؟(0)
-نظر اسلام درباره آزادي انسان چيست ؟(0)
-چرا اسلام , اسلام آوردن بردگان را موجب آزادي آنان نداسته است ؟(0)
-اسلام مي گويد : پيروان هر دين و آييني حق حيات دارند و بطور آزاد مي تواند خود را معرفي كند پس چرا از پيروان ديگر ماليات و جزيه دريافت مي كند ؟(0)
-آرزوهاي انسان در چه مواردي مستحسن و در چه مواردي مذموم است؟
(0)
-به چه كسي آزاد مي گويند؟(0)
-در جامعه ي امروزي چگونه مي توانيم آزاده باشيم؟
(0)
-معروف است كه بشر مختار و آزاد آفريده شده , و سرنوشت او در دست خود اوست . واو , خود سرنوشت ساز , و طراح نحوه زندگي آينده خود مي باشد . از طرف ديگر قانون وراثت كه از اصول علمي مسلم جهان ما است , به ما مي گويد كه فرزندان نه تـنها وارث مال و صفات ظاهري پدران و مادران هستند , بلكه صفات دروني و روحيات خوب و بد آنان را نيز به ارث مي برند , و صفات و روحيات موروثي درسرنوشت آنان كاملا موثر است . چگونه مي توان انسان را در تعيين سرنوشت خود آزاد دانست ؟(0)
-آيا آزادي مستلزم وحدت اديان نيست ؟(0)
-معناي آزادي در اسلام چيست ؟(0)
-نظر اسلام درباره آزادي عقيده چيست ؟(0)
-نظر اسلام درباره آزادي انسان چيست ؟(0)
-چرا اسلام , اسلام آوردن بردگان را موجب آزادي آنان نداسته است ؟(0)
-اسلام مي گويد : پيروان هر دين و آييني حق حيات دارند و بطور آزاد مي تواند خود را معرفي كند پس چرا از پيروان ديگر ماليات و جزيه دريافت مي كند ؟(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:1157 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:11

آثار نماز جماعت چيست ؟
يكم: نماز جماعت داراي آثار و بركات متعددي است كه به ذكر برخي از آنها اشاره ميشود:
1 ـ الف) آثار و بركات عمومي: تبليغ و ترويج نماز؛
قرار دادن نماز در معرض ديد ديگران، هم معتقدان به نماز را خوشحال ميسازد و هم زمينهاي براي جذب و تمايلديگران براي حضور در نماز جماعت ميشود.
2 ـ ترويج و تبيين معارف الهي و شعائر ديني؛
امام رضا(ع) فرموده است: «نماز جماعت براي آن به وجود آمد كه اخلاص، توحيد، اسلام و عبادت در جامعه ظاهرميگردد».(وسايل الشيعه، ج 8، روايت 83، 10)
3 ـ شكوه و عظمت اسلام؛
حضور جمعي ـ مسلمانان در مساجد، خليفه اين كه عظمت و بزرگي جماعت مسلمانان را ميرساند؛ بيانگر حاكميتديني و مكتب در وجود انسانها است.
4 ـ وحدت و تعاون؛
نماز جماعت نمايانگر وحدت مسلمان و محل تجلي همدلي و تعاون و همكاري آنان با همديگر است.(مع مافيه منالمساعدة علي البرّ و التقوي).

ب) آثار و بركات دنيوي:
1 ـ خوش بيني مردم؛
پيامبر(ص) فرمودند:«هر كه نمازهاي پنجگانه را با جماعت بخواند، به او گمان هر خير و نيكي را داشته باشيد».(وسايل الشيعه،ج 5، ص 371)
2 ـ استجابت دعا؛
پيامبر(ص) فرمود: «چون بنده خدا نماز را به جماعت گزارد و پس از آن حاجتي را از خدا خواهد، خداي عزوجل از وي حياميكند از وي كه پيش از روگرداندن، حاجتش را برآورده نسازد».(بحار الانوار، ج 77، ص 4)
3 ـ درمان نفاق؛
پيامبر(ص) فرمود: «هركسي چهل روز در نماز جماعت شركت كند و به طور مرتب نماز گزارد.. دو برائت نامه و دو سندرهايي بخش به او ميدهند:
1 ـ نجات از آتش 2 ـ رهايي از نفاق».
4 ـ در پناه خدا بودن؛
امام صادق(ع) فرمودند: «هر كس كه نماز صبح و عشا را به جماعت بخواند، او در پناه خداي عزوجل است.»(المحاسن،ص 52)
5 ـ كفارة گناهان؛
امام باقر(ع) فرمود: «سه چيز كفاره و پوشاننده گناهان است: 1 ـ وضو ساختن در هواي سرد، 2 ـ راه رفتن در شب و روز بهسوي نمازها، 3 ـ محافظت بر نمازهاي جماعت».(بحار الانوار، ج 88، ص 10)

ج) آثار و بركات اخروي:
1 ـ مونس در قبر؛
پيامبر(ص) فرمودند: «آگاه باشيد هر كه به طرف مسجد براي اقامة نماز جماعت حركت كند، به هر قدمي هفتاد هزارحسنه و ثواب براي او نوشته گردد... و اگر در همين حال بميرد، خداوند هفتاد هزار فرشته بر او بگمارد كه او را در قبرشزيارت كنند و در تنهايي مونس او باشند و برايش استغفار كنند تا برانگيخته شود».(وسايل الشيعه، ج 5، ص 372)
2 ـ عبور از صراط؛
رسول خدا(ص) فرمودند: «هر كس در هر كجا كه باشد، بر جماعت مداومت كند، مانند برق سريع و درخشان همراهنخستين گروه بهشتيان از روي صراط ميگذرد...»(بحار الانوار، ج 88، ص 3)
3 ـ آزادي از آتش دوزخ؛
رسول خدا(ص) فرمودند:«هر كسي چهل روز در نماز جماعت شركت كند و به طور مرتب نماز گزارد... دو برائت نامه وسند رهايي بخش به او ميدهند: 1 ـ نجات از آتش، 2 ـ رهايي از نفاق».(همان، ص 4)
4 ـ نجات از مراحل ترسناك قيامت؛
رسول اكرم(ص) فرمودند: «...در روز قيامت خداوند همه انسانها را براي حساب گرد ميآورد. پس هر مؤمني كه در نمازجماعت شركت كرده، خداوند سختيها و دشواريهاي روز قيامت را برايش آسان سازد، آن گاه فرمان دهد كه او را روانةبهشت سازند».(وسايل الشيعه، ج 5، ص 372)
5 ـ ترفيع مقام؛
رسول خدا(ص) فرمود: «اي علي! سه چيز موجب ترفيع مقام و درجة مؤمن است:
1 ـ وضوي كامل هواي سرد، 2 ـ انتظار نماز بعد از نماز، 3 ـ شركت مداوم در نمازهاي جماعت».(بحار الانوار، ج 8، ص 10)
براي مطالعه بيشتر ر.ك: محراب عشق (در فضيلت نماز جماعت)، محمد مهدي عليقلي
دوم: دربارة آثار و بركات نماز اول وقت گفتني است:
1 ـ جلب رضا و خشنودي الهي؛
امام رضا(ع) فرمود: «بدان كه هر نماز دو وقت دارد: اول وقت و آخر وقت:
اول وقت خشنودي پرودگار و آخر آن بخشش و عفو الهي است».(بحار الانوار، ج 82، ص345)
2 ـ خاموش آتش دوزخ؛
رسول اكرم(ص) فرمود: «هيچ نمازي وقتش نميرسد، مگر آن كه فرشتهاي نداي عمومي سر ميدهد كه: اي مردم!بپاخيزيد و آتشهايي را كه خود بر پشت خويش برافروختهايد، با نماز خاموش كنيد».(ثواب الاعمال و...، ص 83 و 84)
3 ـ جلب دعاي خير؛
امام صادق(ع) فرمود: «كسي كه نمازهاي واجب را در اول وقت ادا كند و حدود آنها را حفظ نمايد، فرشتهاي آن را سپيد وپاكيزه به آسمان برد. آن وقت نماز ]به نمازگزار[ گويد: خدا تو را نگاه دارد، همان گونه كه مرا نگاه داشتي و مرا به ملكي بزرگوارسپردي».(آداب الصلاة، ص 3)
4 ـ لطف وعنايت الهي در قيامت ؛
عارف الهي ملكي تبريزي(ره) مينويسد: «هرگاه نداي مؤذن را شنيدي، نداي قيامت را به يادآور و خود را براي اجابتدعاي مؤذن (نماز اول وقت) مهيا كن؛ زيرا آنان كه با سرعت، اين ندا را پاسخ ميدهند، در قيامت با لطف و عنايت به آنها نداخواهد شد».(اسرار الصلاة، ص 182)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.